Jeg ville bare købe en togbillet til Horsens. En helt almindelig togbillet. Hvor svært kan det være?
Efter næsten en time med Rejsekort, Rejseplanen og DSB’s app lykkedes det mig endelig at få en enkeltbillet – med ankomst kl. 10.09. HURRA!Men en returbillet? Den har jeg stadig ikke fået. Mit første køb skal åbenbart “verificeres”, og det er det altså stadig ikke – selvom MobilePay har godkendt betalingen. Så jeg tør ikke købe en returbillet endnu. Jeg skrev til DSB om problemet og fik straks svar: “Du kan forvente svar inden for 14 dage.”Så… jeg bliver sommeren over i Horsens.Det kan godt være, man kan bestille en returbillet med det samme – men jeg kunne bare ikke finde ud af det. Og det undrer mig. Hvorfor skal noget så grundlæggende som at købe en togbillet være en hel ekspedition? Især for os, der ikke er vokset op med QR-koder, MitID og “datafelter”.Hvorfor er det nemmere at booke en flybillet til Malaga end en togrejse til Horsens?Hvis ambitionen er, at flere – også uden digitale superkræfter – skal tage den grønne vej og rejse med tog, så skal billetsystemet altså op i gear. Eller bare tilbage til virkeligheden.Har du været ude i samme rutsjebane? Eller har du knækket koden?- vi er mange, der gerne vil med, men ikke alle, der kan finde døren!.