Teknologi – en velsignelse og en forbandelse

Teknologi er noget, vi næsten alle nyder godt af – men som jeg til tider også kan forbande, især når det gælder telefonsamtaler med offentlige kontorer, banker og lignende.

Først skal jeg høre den obligatoriske besked om, at “denne samtale kan blive optaget til undervisningsbrug”, efterfulgt af en længere forklaring om, hvordan jeg måske selv kunne have fundet svaret på deres hjemmeside.

Herefter begynder forhindringsløbet: Jeg skal igennem et utal af valg, hvor jeg skal vælge mellem emner fra 1 til 10. Ofte har jeg allerede glemt, hvad mulighed nr. 2 var, og må høre hele menuen igen! Når jeg endelig tror, at jeg har valgt det rigtige nummer, kommer næste besked:

“For at lette ekspeditionen, indtast venligst dit personnummer efterfulgt af en firkant.”

Jeg indrømmer gerne, at hvis jeg i de første valgmuligheder ser muligheden for at trykke på “personlig betjening”, så gør jeg det – uden tøven!

Men hvad så senere i livet, når det bliver endnu sværere at navigere i tryk 1 for det ene, tryk stjerne for det andet, og afslut med firkant? Jeg kan allerede nu forestille mig, hvor rasende, opgivende og frustreret jeg vil blive – for jeg er det jo allerede i dag! Hvordan det så vil føles, når synet bliver dårligere, fingrene langsommere, og hukommelsen måske ikke længere kan holde styr på en telefonmenu med 10 valgmuligheder?

Bare tanken giver mig nervøse trækninger. Kan vi ikke bare få en rigtig person i den anden ende af røret – tak?

Hvordan har du det med automatiske telefonsvarere? Bliver du også frustreret, eller er du en af dem, der har knækket koden? 😊

2 reaktioner

  1. Hej
    Jeg kan helt tilslutte mig frustrationen over, at vi ikke længere bliver mødt af et rigtigt, levende menneske, når vi henvender os til offentlige myndigheder.
    Selv Udbetaling Danmark har nu sat en robot på. Min pension ændres snart, og jeg havde brug for at drøfte et par ting med dem.
    Stor var min forundring, da jeg hører: “Hej Jane, jeg er en talemaskine….”. Jeg skal spare andre læsere for mine udbrud.
    Men jeg har fundet en “kattelem”!

    Hvis man har brug for ekstra ro, hensyn og støtte (og hvem har ikke dét?), så kan man ringe til Solsikkelinjen på: 7012 0083.
    Dér mødes man af en rigtig, levende medarbejder, og skal man stilles om til en anden afdeling, fortsætter det til een med liv i. Herligt. Vi må jo sno os.

    Et firma, som også bruger en robot, er Yousee, hvilket er morsomt i sig selv, da det bl.a. er et teleselskab – nu uden kommunikation.
    Da jeg intetanende ringede til dem, lød det: “Hej, jeg hedder Josefine. Jeg er en talemaskine”.
    Jeg VILLE have fat i et menneske, så jeg gik med på “robotsnak”, så hun – altså Josefine – kunne forstå mig.
    Med firkantet stemme sagde jeg: “Jeg vil gerne tale med en medarbejder”.
    SÅ lød det: “Du vil gerne tale med en medarbejder. Okay (lød det kækt), hvilken afdeling?”
    “Aalborg”, svarede jeg.
    “Jeg forstår ikke, hvad der blev sagt. Vær sød at gentage”.
    “ÅÅlllbooorrgg”, svarede jeg meget tydeligt.
    “”Jeg forstår ikke, hvad der blev sagt. Vær sød at gentage”.
    Så tabte jeg resten af min værdighed og skreg: AAAAAALLLLLLBBBOOORRRGG
    Tænk, det forstod hun heller ikke 🙂

    Jeg knaldede røret på og forsøgte at få blodtrykket på rette plads igen – og derefter var jeg ved at omkomme af grin.
    Det var jo en totalt latterlig situation, og jeg er dybt taknemmelig for, at jeg bor alene, for ellers var jeg vel blevet indlagt!

    Da jeg igen kunne tænke klart, ledte jeg deres hjemmeside igennem, og vupti, pludselig var der et telefonnummer på een eller anden afdeling.
    Jeg var helt ligeglad, og sådan er det blevet.
    Det drejer sig om at finde en kattelem, så man kan komme i kontakt, for der MÅ da være et menneske derinde!!

    Indlægget blev lidt langt, så jeg skal skåne jer for historien om, da jeg mødte op hos SKAT, fordi jeg snart skulle pensioneres, så nu skulle der styr på tingene.
    Jeg blev mødt af en stor træplade, som døren var barrikaderet med!!!

    1. Åh Jane – du skriver så dejligt, det er en fornøjelse at læse! Du oplever de samme frustrationer, som vi to nok langt fra er alene om – men din “kattelem”, den bliver arkiveret!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du have besked, når der kommer nye indlæg på 70plus.dk?
Så skriv dig på min mailliste her.
Jeg lover ingen reklamer, ingen spam – kun et lille vink, når der er nyt.