Teknologi – en velsignelse og en forbandelse

Teknologi er noget, vi næsten alle nyder godt af – men som jeg til tider også kan forbande, især når det gælder telefonsamtaler med offentlige kontorer, banker og lignende.

Først skal jeg høre den obligatoriske besked om, at “denne samtale kan blive optaget til undervisningsbrug”, efterfulgt af en længere forklaring om, hvordan jeg måske selv kunne have fundet svaret på deres hjemmeside.

Herefter begynder forhindringsløbet: Jeg skal igennem et utal af valg, hvor jeg skal vælge mellem emner fra 1 til 10. Ofte har jeg allerede glemt, hvad mulighed nr. 2 var, og må høre hele menuen igen! Når jeg endelig tror, at jeg har valgt det rigtige nummer, kommer næste besked:

“For at lette ekspeditionen, indtast venligst dit personnummer efterfulgt af en firkant.”

Jeg indrømmer gerne, at hvis jeg i de første valgmuligheder ser muligheden for at trykke på “personlig betjening”, så gør jeg det – uden tøven!

Men hvad så senere i livet, når det bliver endnu sværere at navigere i tryk 1 for det ene, tryk stjerne for det andet, og afslut med firkant? Jeg kan allerede nu forestille mig, hvor rasende, opgivende og frustreret jeg vil blive – for jeg er det jo allerede i dag! Hvordan det så vil føles, når synet bliver dårligere, fingrene langsommere, og hukommelsen måske ikke længere kan holde styr på en telefonmenu med 10 valgmuligheder?

Bare tanken giver mig nervøse trækninger. Kan vi ikke bare få en rigtig person i den anden ende af røret – tak?

Hvordan har du det med automatiske telefonsvarere? Bliver du også frustreret, eller er du en af dem, der har knækket koden? 😊

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *